Maak kennis met Consultant Sam van Overveldt: “Een ICT-partner neemt veel lasten weg”

Maak kennis met Consultant Sam van Overveldt: “Een ICT-partner neemt veel lasten weg”

Sam van Overveldt


Groeien en ontwikkelen, dat zijn de woorden die de carrière van Sam van Overveldt bij BizzCon het best omschrijven. Drie jaar geleden startte hij met een stage op de Supportafdeling en inmiddels is hij werkzaam als Consultant. “Het is leuk om een band op te bouwen met klanten.”

Was het een verrassing dat Sam de ICT in zou gaan? Niet bepaald… “Ik ben van jongs af aan al met techniek bezig. Ik vind het prachtig dat het nu mijn werk is”, vertelt hij.


OVER SAM

Naast ICT is Sam ook gek op grote stukken fietsen. Al trappend heeft hij al veel Nederlandse fietspaden gezien. Ook gaat hij graag op pad met vrienden én hij volgt ook een deeltijdstudie Business IT- en management.


SLEUTELEN & INSTALLEREN

Terwijl andere kinderen in de buurt verstoppertje speelden, sleutelde Sam liever aan zijn computer. “Ik wilde weten hoe computers in elkaar zaten en soms verbeterde ik ook onderdelen.” Lachend voegt hij toe: “Ik werd ook erg enthousiast als er een nieuwe Windowsversie uitkwam.”

Je zit nooit stil. Gelukkig, daar hou ik niet van.

BLIJVEN ONTWIKKELEN

Na een stage en vervolgens een werkplek op de Supportafdeling, startte Sam afgelopen jaar als Consultant. “Ik was toe aan een nieuwe uitdaging. BizzCon biedt alle mogelijkheden om door te groeien. Je kunt certificaten behalen, maar ook, zoals ik doe een deeltijdopleiding volgen naast je werk.”

WERKEN ALS CONSULTANT

Wat houdt een functie als Consultant nou precies in? “Het werk van een Consultant bestaat uit een stukje adviseren, begeleiden, projectmatig werken en ondersteuning bieden op het ICT-vlak. Bij nieuwe klanten breng je de huidige en gewenste situatie in kaart. Vervolgens maak je een plan om dit te bereiken, daar zijn ook andere collega’s bij betrokken. Ook als we al langer samenwerken met klanten, gaan we regelmatig in gesprek over wat er beter kan. Daarnaast ben je vaak het eerste aanspreekpunt bij vragen.”

ICT bedrijf Utrecht - Sam van Overveldt

PERSOONLIJK CONTACT

“Uiteraard vind ik het leuk om met techniek bezig te zijn, maar het is nog veel leuker om een band met de klant op te bouwen. Tuurlijk praat je over ICT, maar je leert elkaar ook persoonlijk beter kennen.” Sam voegt toe: “Ik denk dat de persoonlijke omgang ook juist dat stukje is wat klanten zo aan ons waarderen. Hierdoor werk je ook écht met elkaar samen.” Daarnaast vind Sam het leuk dat de werkdagen heel divers zijn. “Je zit nooit stil. Gelukkig maar, want daar hou ik ook niet van.”

Sam van Overveldt

WERKEN MET DE NIEUWSTE TECHNIEKEN

De laatste tijd richt Sam zich regelmatig op het adviseren over en implementeren van cloudoplossingen, zoals Microsoft Azure.  “Onlangs heb ik nog een Azure-omgeving ingericht voor een klant. Het mooie hiervan is, dat Azure servers in de Cloud biedt waardoor je als organisatie zelf geen servers meer hoeft neer te zetten en aan te sluiten. Dit zorgt vooral voor een stukje kostenbesparing. Daarnaast heb je altijd garantie dat het werkt, omdat Microsoft overal ter wereld datacenters heeft. Doet er zich een probleem voor? Dan hoef je niet meer helemaal naar de server toe, maar kun je gewoon online inloggen. Dit zijn interessante ontwikkelingen waar ik klanten graag bij help.”

Het persoonlijke contact is wat klanten aan ons waarderen.

EXPERTISE

“Je kan niet meer zonder IT. De innovaties gaan zo snel! Er is altijd wel iets nieuws. Daarnaast zien we dat AI de wereld wel echt gaat veranderen.” Dit brengt Sam ook gelijk op de reden om je ICT uit te besteden: “Wist je dat als je gehackt wordt er soms een ton moet worden afgestaan om bestanden weer terug te krijgen? Het is belangrijk dat je ICT goed geregeld is om dit soort risico’s te beperken. Daarnaast is samenwerken met een full service ICT-partij zoals BizzCon voordelig, omdat je bij problemen en vragen direct iemand kan bellen. We lossen problemen snel op, waardoor er zo weinig mogelijk inkomstenverlies is.” Tot slot zegt hij: “Je kan tegenwoordig niet meer zonder ICT. Wanneer je samenwerkt met een ICT-partij neemt dit veel lasten weg.”

Sam van Overveldt

HECHT TEAM

Inmiddels werkt Sam alweer drie jaar bij BizzCon. “Naast dat het leuk is met klanten, is het ook erg gezellig met collega’s. Ik werk in een platte organisatie: iedereen is gelijk. Hierdoor kun je altijd bij iedereen terecht en kennen we elkaar goed.”

MEMORABELE MOMENTEN
Welk moment is Sam tot nu toe het meeste bijgebleven? “Toch wel de nachtelijke migratie bij de YIP Group. In één nacht moesten we met een groep collega’s alles omzetten. Daarnaast richt ik op afstand ook netwerken in voor een klant met vestigingen in China en Amerika. Ik ben nog jong, dus om dit soort internationale projecten al te mogen doen is supergaaf.”

DE TECHTIPS VAN SAM

  • Zorg voor een beveiligde internetverbinding;
  • Werk met tweestapsverificatie (2FA);
  • Denk na over je gebruikersbeleid en zet het op papier;
  • Beperk de toegangsrechten voor gebruikers. Niet iedereen hoeft overal bij te kunnen;
  • Geef periodiek voorlichting aan je medewerkers. Hoe ga je met gegevens om? Wat doe je als je een USB-stick verliest? Hoe herken je en phishingmail?