Drie vragen aan collega Dirkjan over de servermigratie van Chasin’
Het is een donkere decembernacht. Terwijl het grootste deel van de wereld op één oor ligt, zijn collega’s Jan Willem, Dennis en Dirkjan op weg naar een van de spannendste projecten van het jaar: de servermigratie van modemerk Chasin’. Wat dat precies inhoudt en waarom het belangrijk is? Je leest het hieronder.
1. Waarom een servermigratie?
“Na faillissement van het moederbedrijf is Chasin’ overgenomen door de Nederlandse JOG Groep. Het gaat hierbij om dertien fysieke winkels en een grote webshop. Bij een nieuw hoofdstuk horen ook een aantal veranderingen. Zo moest er bijvoorbeeld verhuisd worden naar een nieuw kantoor, inclusief de gehele ICT-infrastructuur. In het oude kantoor stond ook de gehele serveromgeving: het hart van Chasin’. Omdat het nog niet duidelijk is hoelang het merk in het nieuwe kantorenpand blijft, werd er besloten om de serveromgeving te verhuizen naar een datacenter. Dit is een groot, streng beveiligd pand gebouwd met één doel: zorgen dat servers continu blijven draaien.”
2. Waarom is dit een spannend project?
“De servers moesten fysiek worden verhuisd, dit deden wij samen met de IT-afdeling van Chasin’. Hier draaien een heleboel dingen op die altijd beschikbaar moeten zijn, anders raakt het de bedrijfsprocessen. Het is dus essentieel dat na zo’n verhuizing alles de volgende ochtend weer werkt. Niet alleen voor de verkoop, maar ook voor het personeel. Ook alle werkplekken moesten worden overgezet naar het nieuwe kantoor. Op maandagochtend moesten ze in het nieuwe pand weer verder kunnen waar ze vrijdag gestopt waren.”
3. Waarom gebeurt dit ’s nachts?
“Zoals al eerder gezegd is een server een cruciaal onderdeel van het bedrijf. Hier draait alles op wat beschikbaar moet zijn, zoals bijvoorbeeld: voorraadbeheer, pinapparaten en telefonie. Een fysieke verhuizing heeft impact. Om bedrijfsprocessen zo min mogelijk in de weg te zitten, gebeurt dit ’s nachts, als het grootste deel van de mensen slaapt. Zo ondervinden collega’s en klanten zo min mogelijk problemen.”