Alles wat je wil weten over Copilot

Alles wat je wil weten over Copilot

Microsoft 365 | Managed Netwerk | Copilot

2024 is het jaar van Microsoft Copilot. Deze intelligente assistent biedt verschillende mogelijkheden om slimmer en efficiënter te werken. Ben je benieuwd wat Copilot precies is en hoe je de tool kunt inzetten voor jouw horeca- of retailonderneming? We vertellen het je in deze blog.

Wat is Copilot?

Microsoft Copilot is een AI-assistent die geïntegreerd kan worden in verschillende Microsoft-tools, zoals Word, Teams en Outlook. Het doel van Copilot is om werkprocessen te stroomlijnen, efficiëntie te verhogen en prestaties te verbeteren in de gehele digitale werkomgeving.

Wat is het verschil tussen Copilot en ChatGPT?

Copilot en ChatGPT zijn beide AI-modellen, maar hebben verschillende doelen en toepassingen. ChatGPT is ontwikkeld door OpenAI en werd eind 2022 voor het eerst geïntroduceerd. Half 2023 liet Microsoft weten een eigen chatbot te gaan ontwikkelen, dit is dus Copilot geworden.

ChatGPT is een natuurlijke taalverwerkingstool. De tool is getraind om natuurlijke taal te begrijpen en mensachtige antwoorden te generen op basis van input van gebruikers. Het model is ontworpen om een breed scala aan onderwerpen aan te pakken. Het wordt vaak gebruikt voor algemene chatgesprekken, het beantwoorden van vragen en het ontwikkelen van creatieve teksten. Daarentegen is Copilot specifiek ontwikkeld als productiviteitstool binnen de Microsoft-365 omgeving. Deze virtuele assistent zit geïntegreerd in tools als Word, Teams en Outlook. Je kunt Copilot gebruiken om efficiënter te werken en werkprocessen te stroomlijnen. Zo kun je bijvoorbeeld content genereren, presentaties maken, gegevens analyseren en samenvatten.


Hoe gebruik ik Copilot?

Copilot is een integratie in Microsoft 365. De slimme chatbot sluit aan bij het algemene doel van Microsoft om productiviteit en gemak voor teams en individuen te vergroten. Als horeca- of retailondernemer kun je de slimme assistent op verschillende manieren inzetten om werkzaamheden te verbeteren:

  1. Antwoord op vragen. Stel vragen aan de chatbot terwijl je in een Microsoft 365-app werkt, deze kan documenten genereren, sjablonen maken en vragen beantwoorden.
  2. Productiviteit vergroten. Copilot neemt routinetaken uit handen, waardoor jij en je collega’s meer tijd hebben voor andere belangrijke werkzaamheden.
  3. Creativiteit stimuleren. Maak eenvoudig creatieve content. Zo kun je een tekstdocument bijvoorbeeld omzetten in een kant-en-klare Powerpoint.
  4. Samenwerken met AI. De slimme assistent werkt naadloos samen met de Microsoft 365-apps. Het assisteert je bij dagelijkse werkzaamheden. Zo kun je de AI-tool vragen om tijdens een Teamsmeeting een samenvatting te geven van het gesprek tot dusver of je mailbox te prioriteren.

Hoe zit het met beveiliging van persoonsgegevens?

De opkomst van kunstmatige intelligentie brengt voor bedrijven zowel kansen als uitdagingen met zich mee. Hoe zit het bijvoorbeeld met de bescherming van bedrijfsgegevens? Hierin raden we aan om Copilot te gebruiken. De vraag die je stelt in de chat en het antwoord wat je krijgt worden niet gebruikt voor verdere trainingsdoeleinden van het model. Bij ChatGPT is dit, tenzij je de chathistorie uitzet, wel zo. Daarnaast houdt Microsoft zich actief bezig met goede beveiliging. Bij gebruik van ChatGPT is het belangrijk om gevoelige informatie niet rechtstreeks te verstrekken, omdat het geen specifieke beveiligingsmechanismen heeft om bedrijfsgegevens te beschermen.

Kortom: door Microsoft Copilot op de juiste manier in te zetten, kun je als horeca- of retailondernemer efficiënter werken. Hoe en wat? BizzCon adviseert je graag. Zo houd je uiteindelijk meer tijd over voor waar het echt om draait: een onvergetelijke ervaring voor jouw gasten creëren.