AI in de retail: 4 trends uitgelegd

AI in de retail: 4 trends uitgelegd

AI retail


Vorige week was BizzCon aanwezig op RetailTrends Live. Dit is hét jaarlijkse businessevenement voor professionals in de retail en brands. Het programma was gevuld met (inter)nationale topretailers en -merken, experts en visionairs. Hot topic was de toekomst van AI in de retailbranche. Wij hebben de meest interessante inzichten van de dag voor je op een rijtje gezet. Laat je inspireren!

1. Van feitelijke- naar emotionele AI

Retail Futurist Kate Ancketill vertelde over de ontwikkelingen van empatische AI. Deze vorm van kunstmatige intelligentie is in staat om menselijke emoties te herkennen, te begrijpen en hier op een gepaste manier op te reageren. AI-systemen verschuiven van rationele en feitelijke interacties, naar de mogelijkheid om emotionele context van de gebruiker waar te nemen en daarop te reageren. Zo lanceerde Zalando afgelopen jaar een fashionassistent op basis van ChatGPT. De AI-assistent helpt bezoekers om op basis van persoonlijke voorkeuren en vragen gemakkelijk door het grote assortiment te navigeren. Op basis van dit soort vormen van AI kan de klantbeleving naar een hoger niveau worden gebracht.


2. Steeds meer gebruik van spraakassisenten

Van Siri, Alexa tot aan Google:  spraakassistenten zijn volop geïntegreerd in ons dagelijks leven. Kate vertelt dat uit onderzoek blijkt dat 71 procent van internetgebruikers liever zoekt door middel van spraak dan door te typen. Deze voorkeuren hebben invloed op de manier waarop jij als retailer je site inricht.

“Je verliest niet je baan aan AI, maar aan collega’s die het omarmd hebben”

3. Van tekstuele naar visuele zoekopdrachten

Visual search is een technologie waarmee gebruikers zoeken naar informatie door middel van afbeeldingen in plaats van tekst. In plaats van een zoekopdracht in te typen, uploaden gebruikers afbeeldingen waarna de zoekmachine relevantie informatie aanbiedt. Denk hierbij aan Pinterest’s Lens of Google Lens. Wil je dat jouw (web)shop goed vindbaar is? Dan moet je rekening houden met deze trend.

4. De opkomst van post-app commercie

In de toekomst gaan transacties en klantinteracties steeds meer plaatsvinden buiten traditionele apps en websites. In plaats van dat consumenten een specifieke app moeten downloaden of een website moeten bezoeken, wordt winkelen geïntegreerd in verschillende digitale platforms, apparaten, en omgevingen, zoals spraakassistenten, chatbots, slimme apparaten en social media.